Teória stretnutia s kamarátkou, ktorú sme dlho nevideli

V tomto článku vám prinášam prvú ochutnávku z plánovaného sprievodcu pracovnými pohovormi „Zmysluplné pracovné pohovory“. Jeho cieľom je priniesť vám zrozumiteľný návod ako sa pripraviť na stretnutie so zamestnávateľom, zvládnuť ho v pohode a odniesť si z neho to podstatné pre vás.

Jednou z častých otázok, ktorú dostávam je práve tá, do akej miery sa v rámci pracovného pohovoru otvoriť zamestnávateľovi? Do akej hĺbky rozprávať o priebehu svojich zamestnaní a skúsenostiach? A ako odhadnúť atmosféru pohovoru a reagovať primerane?

V tomto prípade si vždy spomeniem na teóriu „stretnutia s kamarátkou, s ktorou sme sa nevideli roky“. Môže to byť spolužiačka, suseda, učiteľka so zo strednej školy, ktokoľvek, s kým už dlhšie nie ste v kontakte, nezdieľate priebežne novinky zo svojho života.

Noviniek sa za tie roky nakopilo, doštudovali ste vysokú školu, zamestnali ste sa v prvej, druhej firmy, oženili sa atď… Informácie, o ktorých sa rozprávate zahŕňajú najmä najpodstatnejšie míľniky vášho života s jemným ponorom do minulosti. Sem tam sa pristavíte pri zaujímavej pasáži, ktorú rozoberiete viac. Nejdete však pri všetkých témach do detailov, snažíte sa pôsobiť skôr pozitívnym dojmom a spomenúť najmä veci, na ktoré ste pyšní, alebo otvárate témy, ktoré máte s kamarátkou spoločné.

Nezačnete hneď otvárať témy, ako vás nahneval partner, neposlúchajú deti, a váš život stratil smer. Zároveň máte radosť, že ju vidíte a chcete sa aj vy dozvedieť o hlavných udalostiach v jej živote, aktívne počúvate a reagujete na to, čo bolo povedané.

Pracovný pohovor nefunguje odtrhnuto od reality okolitého sveta. Má svoj pôvod v bežnom živote, z ktorého môžeme nabrať inšpiráciu a aplikovať skúsenosti z medziľudských vzťahov. Čo funguje v oblasti medziľudských vzťahov, bude s veľkou pravdepodobnosťou fungovať aj na pracovnom pohovore. Akcia vyvolá reakciu, otázka odpoveď.

friends, people, friendship

Pracovný pohovor sa radí k formálnym udalostiam, kde je vyžadované určité dekórum. Jeho miera závisí samozrejme od konkrétnej pozície a sektora. V dnešnej dobe však máme jemne posunuté vnímanie pristupovania k tomu, čo je formálna záležitosť a prečo byť formálni, keďže v súčasnosti vybavíme veľa vecí aj z online prostredia 24/7, kde etiketu riešiť vôbec nemusíme.

Procesom digitalizácie máme aj menej príležitostí ako sa konfrontovať priamo s úradníkmi, zástupcami rôznych inštitúcii a podobne. Otupuje sa tak aj náš cit identifikovať, ako sa máme správať v jednotlivých situáciách, čo už je moc a čo tak akurát. Môžeme sa preto cítiť neisto. Berte preto pracovný pohovor vždy ako udalosť, ktorá má vo vašej dennej agende najväčšiu prioritu. Doprajte jej tú dôležitosť, ktorú ona môže znamenať pre vás v podobe zmeny vášho profesijného ako aj osobného života.

Nový eBook „Zmysluplné pracovné pohovory“ nájdete na tomto odkaze.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *